is slottet saum

Is-slottet

I samarbejde med Den Ny Opera i Esbjerg præsenterer Musikteatret SAUM en nordisk kammeropera "Is-slottet" efter Tarjei Vesaas roman af samme navn.

Forestillingen havde urpremiere i Musikhuset i Esbjerg i efteråret 2014 og spillede for udsolgte huse. Sidenhen er forestillingen opført som gæstespil i Ulsteinvik og Kristiansand i Norge med udsolgte billetter og roser fra kritikerne.

Is-slottet er en hemmelighedsfuld og intens fortælling om sorg, skyld, venskab og forløsning. De få ord i den store og mærkelige historie om Siss om Unn er blevet fortolket mange gange – men aldrig før om musikdramatik.
Det er store eksistentielle spørgsmål, store følelser, stærke ord – det er opera ind  til menneskets og kunstens kerne!

Romanen Is-slottet blev udgivet i 1963 og hører til det norske litterære arvesølv. Tarjei Vesaas var den første, som modtog Nordisk Råds litteraturpris – netop for Is-slottet.
Det er med en blanding af ærefrygt og kunstnerisk frækhed, at vi har nærmet os materialet – og ikke mindst med modet til at gå i klinch med de dybe følelser.

Handling

På bunden af en livskrise bliver Siss pludselig kontaktet af en gestalt, en stemme fra sin barndom, Unn. Denne mærkelige pige og Siss var bedste veninder engang og dybt forbundne, da de var 11 år. Men Unn forsvandt sporløst en vinter for aldrig at blive set igen. Så hvad er det, der opsøger Siss? Et genfærd? En uafsluttet erindring? En sort livskraft der forsøger at indfange Siss og trække hende tilbage ned i hendes barndoms store sorg?

Samtidig forsøger Siss’ mand Aslak at redde Siss levende ud af mindernes tusmørke. Som en kærlighedsgerning forsøger han at orkestrere deres fælles rejse for endelig at finde tilbage til den kvinde, han altid har elsket.

De 3 forsøger nu at oprulle de katastrofale begivender i deres barndom. Måske kan de hjælpes ad og løse mysteriet, men hvad var det egentlig, der var med Unn? Hvorfor forsøger hun at lokke Siss ind i Is-slottet, og hvorfor drages de alle af det vældige kolde massiv, der er Is-slottet; ude ved elvens fald i dybet og i deres indre?

Tema

Vores formål og ønske med produktionen Is-slottet er at skabe en poetisk og dramatisk opera om sorg, skyld, venskab og tilværelsens iboende grusomhed.

I romanen Is-slottet, som forestillingen baserer sig på, ligger næsten alt usagt, og vi er af den holdning, at bogens tavshed skriger på musikdramatik, på kombinationen af stor musik og den store og fascinerende fortælling om Siss og Unn – en historie, hvor musikken måske kan fortælle mere end ordene.

Den musikdramatiske udgave af Is-slottet er blevet en intens og vedkommende kammeropera for unge og voksne, og forestillingen rejser en række basale, eksistentielle spørgsmål:
Vil vi leve eller dø?
Hvordan kan mennesket rumme både livskraft og dødsdrift?
Hvordan kan vi komme igennem sorgen, når een af vores nære overgiver sig til det sidste?
Lever alle mennesker i nogen grad med en skyldfølelse og ensomhed? – Og hvordan klarer man dette?

Kreditering

Medvirkende:
Sanger: Tuva Semmingsen
Sanger: Ingeborg Fangel Mo
Sanger: Jens Søndergaard
Sanger: Ruth Wilhelmine Meyer
Accordeon: Frode Andersen
Klarinet: Anna Klett
Slagtøj: Frans Hansen
Violin: Andreas Birk
Cello: Live Johansson

Komponist:
Magnar Åm

Dramatiker:
Jesper B. Karlsen

Instruktør:
Daniel Bohr

Scenografi:
Marie i Dali

Lysdesigner:
Michael Breiner

Billeder

IS-SLOTTET

En ny nordisk kammeropera

efter Tarjei Vesaas roman

“Vakert, sårt, inderleg, gripande, magisk!”

– Kjell-Åge Vederhus, Volda

 

Se forestillingen
i fuld længde
IS-SLOTTET havde urpremiere

i Musikhuset i Esbjerg den 16. september 2014 og spillede for udslogte huse.

Vi har siden været på gæstespil i Ulsteinvik og Kristiansand i Norge og spillet for udsolgte huse og roser fra kritikerne.

I

Komponist: Magnar Åm

Dramatiker: Jesper B Karlsen

Instruktør: Daniel Bohr

Scenograf: Marie i Dali

Lysdesigner: Michael Breiner

 

På scenen: Tuva Semmingsen (Siss), Ingeborg Fangel Mo (Unn), Jens Søndergaard (Aslak), Ruth Wilhelmine Meyer (Moster) samt orkester – Frode Andersen (kapelmester/akkordeon), Live Johanssson (cello), Andreas Birk (bratsch), Anna Klett (klarinet), Frans Hansen (slagtøj).

 

På bunden af en livskrise bliver Siss pludselig kontaktet af en gestalt, en stemme fra sin barndom, Unn. Denne mærkelige pige og Siss var bedste veninder engang og dybt forbundne, da de var 11 år. Men Unn forsvandt sporløst en vinter for aldrig at blive set igen. Så hvad er det, der opsøger Siss? Et genfærd? En uafsluttet erindring? En sort livskraft der forsøger at indfange Siss og trække hende tilbage ned i hendes barndoms store sorg?

 

Samtidig forsøger Aslak, Siss´ mand, at redde Siss levende ud af mindernes tusmørke. Som en kærlighedsgerning forsøger han at orkestrere deres fælles rejse for endelig at finde tilbage til den kvinde, han altid har elsket.

 

De 3 forsøger nu at oprulle de katastrofale begivender i deres barndom. Måske kan de hjælpes ad og løse mysteriet, men hvad var det egentlig, der var med Unn? Hvorfor forsøger hun at lokke Siss ind i Is-slottet, og hvorfor drages de alle af det vældige kolde massiv, der er Is-slottet; ude ved elvens fald i dybet og i deres indre?

 

IS-SLOTTET er en isnende gyser, et magisk ritual om at skylde nogen livet, om vores menneskenatur, om at finde styrke i modgang og tro på at døden besjæler kærligheden og livet.

 

IS-SLOTTET er baseret på den norske forfatter Tarjei Vesaas´ roman af samme navn. Vesaas var den første til at modtage Nordisk Råds Litteraturpris, og netop for “Is-slottet”.

IS-SLOTTET er en co-produktion med DEN NY OPERA

og er støttet af Statens Kunstfond, Kulturrådet i Norge og Kulturkontakt Nord.