Huskunstnerprojekter
KAN DU MÆRKE STRØM?
Et tilbud om et analogt huskunstnerprojekt for 3. klasse i forlængelse af musikteaterforestillingen STRØM.
Forudsætningen for de fleste kreative og kunstneriske processer er en eller anden form for fokuseret opmærksomhed, der kan rettes indad eller udad – det kræver en ro og evne til at skrue ned for impulser og (digitale) stimuli. Det er som meget andet noget, man skal øve sig på – og det arbejder vi med i dette huskunstnerforløb.
Vi tilbyder et forløb over to hele skoledage, hvor vi leder og lytter efter STRØM – ikke den der er samlet i ledningerne og batterierne, men den, vi finder i naturen, inde i os – og mellem os
Vi skal LYTTE og SE, LUGTE og MÆRKE – i kroppen, ude i naturen, på skriveværksted og i dukkemager-værkstedet. Vi skal skrive i hånden, og vi skal lave enkle hånddukker – hver vores dukke, der som teaterstykkets figurer Krudt, Prut og Suk personificerer en side af os.
Helt grundlæggende er tanken, at børnene selv kommer til at få muligheden for at gennemgå nogle af de samme oplevelser, som de lige har set drengen Elmer fra musikteaterforestillingen STRØM gennemgå. Elmer bliver frataget muligheden for digital underholdning og konfronteres med følelser som rastløshed, irritation, tristhed og usikkerhed og møder dem personificeret som hånddukker, inden han ender med at finde ro og kontakt til sin ”livsstrøm”. Hvad sker der hos de deltagende børn i samme situation? Og hvordan vil en dukke der personificerer en følelse hos dem se ud? Det kan være uro, irritation, ængstelse, men også ro eller glæde, fnis og legelyst – det skal komme fra børnene selv. Måske mærker de også deres livsstrøm undervejs i de kreative processer?
FAG vi krydser: Dansk, musik, kunst og håndværk, naturfag
Der forventes at være mindst en deltagende lærer fra skolen begge dage.
Undervisere: Forfatter Cecilie Eken, Sanger og skuespiller Ingeborg Fangel Mo, Billedkunstner Tanja Bovin
En Sten Fra Mit Hjerte
Skrive-og komponistværksted for børn i 5.- 6. klasse
En Sten Fra Mit Hjerte er et skrive- og komponistværksted, hvor børn på 5. og 6. klassetrin møder og bliver undervist af forfatteren Cecilie Eken (Mørkebarnet; Den Sorte Safir) og komponist Peter Bruun (FIGURA Ensemble).
Værksteds-workshoppen foregår på børnenes skole og/eller bibliotek.
Værksteds-workshoppen foregår på børnenes skole og/eller bibliotek.
Dag 1: Børnene skaber tekster omhandlende sorg sammen med Cecilie Eken.
Dag 2: Børnene lave musik til deres tekster sammen med Peter Bruun.
Værksteddagene afsluttes med en udstilling af børnenes værker for forældre og skolen og/eller bibliotekets brugere.
Cecilie Eken om En Sten Fra Mit Hjerte:
“Børn skriver om deres sorger. Sorg er en følelse, vi ikke kan undgå her i livet, men det er ofte en følelse, der er belagt med tabu og er svær at tale om. Især hvis vi går med sorgen alene, kan den blive tyngende, og det at dele den kan netop give følelsen af, at der ”falder en sten fra hjertet”. Med udgangspunkt i billedbogen V og musikteaterstykket Historien om V skal vi arbejde med at skrive korte tekster om en sorg – noget, der tynger hjertet. Det behøver ikke at handle om en personlig sorg for deltagerne, vi nærmer os emnet på en måde, der skal være til at rumme for alle. Gennem en vekselvirkning mellem korte oplæg fra forfatteren og skrivning skaber børnene et prosadigt eller et rim, som skrives rent på computer, så det kan hænges op. Afslutningsvis er det tanken, at alle elever med posca-tuscher udsmykker en sten med titlen på deres digt om en sorg. Når de går hjem, efterlader de hermed helt konkret en sten fra deres hjerte, der tilsammen med deres tekster udgør en lille udstilling.”
Peter Bruun om En Sten Fra Mit Hjerte:
“Musikalsk skaben. Vi bombarderes med lyden af musik, ikke mindst børn. Der er musik overalt og til alt. Men musik er meget mere end dens lyd. Musik er en måde, vi får kontakt med hinanden på og forstår os selv og hinanden. Selv om vi kan høre musik overalt, er det vigtigt for os, at vi også udtrykker os i og gennem musik. Og at vi gør det sammen. Når man selv skaber musik, er musikken helt tæt på: Musikken er ens egen. Mange tror, at det kræver særlige forudsætninger at skabe musik, men det passer ikke. Musikalitet er noget, vi alle har med fra barndommen – ligesom vi har et sprog.”
Praktisk Info
Målgruppe: Børn på 5. og 6. klassetrin.
Varighed: 2 undervisningsdage, 6 timer per dag.
Sted: Skoler og biblioteker.
Pris: Der kan søges tilskud fra både stat og kommune, ta kontakt.
Aske-sjaske-vaske
– et huskunstnerprojekt for 0. og 1. kl med rim, rytmer og eventyr!
Med udgangspunkt i forestillingen ”Aske og prinsesen på den hvide hest” går vi på jagt i musikkens, sangens og poesiens univers. Vi leger med rytmer og rim, laver vores egen musik som vi frembringer
Med udgangspunkt i forestillingen ”Aske og prinsesen på den hvide hest” går vi på jagt i musikkens, sangens og poesiens univers. Vi leger med rytmer og rim, laver vores egen musik som vi frembringer med vores stemmer og vores kroppe, som til slut bliver til et musikdramatisk værk. Vi arbejder med alle musikkens nuancer: dynamik, tempo og stemninger. Børnene oplever hvor fuld vores verden er af musik, og hvor meget musikken fortæller.
På workshoppens første dag leger vi med ord og rim vi kan bruge til vores musikværker. Vi taler om musik og rytmer og udforsker i flok hvordan vi kan bruge vores stemmer og kroppe som instrumenter til vores rim. Vi leger med stemmen både i sang og tale, ligeledes leger vi med kroppens lyde og muligheder for at frembringe lyd. Vi har et inspirationsoplæg, som børnene kan bygge videre på og udvikle. Børnene deles op i grupper som hver laver deres musikdramatiske værk. Vi slutter dagen af med at tale om hvordan vi kan nå frem til et enkelt kostume.
Anden workshopdag arbejder vi videre med gruppernes små musikdramatiske opførelser. Vi øver alle børnenes værker med kostume, musik og rim og slutter af med at optræde for et udvalgt publikum. Efter koncerten evaluerer vi hele forløbet sammen med børnene.
Der forventes at være to deltagende lærere fra skolen begge dage.
Undervisere; Musiker Anna Klett og sanger Ingeborg Fangel Mo